روتین روزانه مراقبت از مو

شهریور 29, 1402

اگر موهای شما با وجود مراقبت‌هایی که انجام می‌دهید، سالم به نظر نمی‌رسند، پس وقت آن رسیده است که روتین مراقبت روزانه خود را تغییر دهید. یک روتین مراقبت از پوست باید متناسب با نوع موی شما تنظیم شده باشد. این مقاله به شما کمک می‌کند تا روتین روزانه مراقبت از موی خود را متناسب با نوع موهای خود طراحی کنید تا موهایی سالم و درخشان داشته باشید.

در ادامه می‌خوانید:

  • چرا باید روتین روزانه مراقبت از مو داشته باشیم؟
  • انواع مختلف مو
  • روتین روزانه مراقبت از مو با توجه به نوع موها
  • تغذیه مناسب در روتین روزانه مراقبت از مو برای داشتن موهای سالم
  • نکات کلیدی برای روتین روزانه مراقبت از مو

 

چرا باید روتین روزانه مراقبت از مو داشته باشیم؟

یک روتین صحیح مراقبت از مو کمک می‌کند که موهای شما سالم به نظر برسند. در مقابل عدم استفاده از یک روال درست برای مراقبت و نگهداری از مو می‌تواند به موهای ما آسیب برساند. یک روتین درست شامل شستشوی منظم مو و استفاده از تکنیک‌های مناسب حالت دادن به موها است که شامل استفاده از محصولات نرم کننده ملایم همراه با محصولاتی مانند ماسک‌ها و سرم‌ها می‌شود.

برای این که بتوانید یک روتین روزانه عالی برای مراقبت از موها داشته باشید لازم است نوع موی خود را بشناسید. به طور کلی انواع مو بر اساس شکل ظاهری شامل چهار دسته می‌شود:

۱- موهای صاف (Straight)
۲- موهای مجعد (Curly)
۳- موهای فر (Wavy)
۴- موهای فر فشرده (Kinky)

 

انواع مختلف مو

هر نوع مو به روتین مراقبت خاص خود نیاز دارد. موهای صاف در بین این چهار نوع مو، قوی‌ترین موها هستند و ظاهری براق دارند.

موهای مجعد در انتهای تار مو کمی حالت‌دار می‌شوند، در حالی که قسمت بالای تارها ظاهری صاف دارند.

موهای فر ضخیم و مستعد وز شدن و خشکی هستند.

موهای فر فشرده، فرهای انبوه با بافت ظریف یا درشت دارند. این نوع در بین چهار نوع مو، شکننده‌ترین ساختار را دارد.

آندره واکر در سیستم تشخیص نوع مو، به ۱۲ نوع متمایز مو اشاره می‌کند:

C1، B1، A1
C2، B2، A2
C3، B3، A3
C4، B4، A4

اعداد به حالت و نوع حلقه‌های مو اشاره دارد که ۱ صاف‌ترین و ۴ فرترین حالت است. حروف الفبا به بافت مو اشاره دارد که A نازک‌ترین و C ضخیم‌ترین است.

 

روتین روزانه مراقبت از مو با توجه به نوع موها

روتین روزانه مراقبت از مو برای زنان با انواع مختلف مو کمی متفاوت است و اگر به طور منظم دنبال شود، می‌تواند سلامت کلی مو را تقویت کند.

 

روتین روزانه مراقبت از مو برای موهای صاف

موی صاف

مراقبت از موهای صاف آسان است، اما این بدان معنا نیست که نیازی به روتین مراقبتی نداشته باشند. چربی طبیعی پوست سر، روغن‌ها و محصولات مراقبتی در این نوع از موها به راحتی روی پوست سر و در امتداد تارها حرکت می‌کند و موها ظاهری افتاده و چرب پیدا می‌کنند بنابراین در طراحی روتین روزانه مراقبت از موهای صاف باید به این نکته توجه داشته باشید.

نحوه شستشو و مراقبت از موهای صاف

۲ تا ۳ روز یک بار موهای خود را با شامپوی مناسب بشویید. موهای صاف معمولا به شستشوی بیشتر نیاز ندارند. از یک نرم کننده حاوی روغن آرگان یا نارگیل برای آبرسانی و تغذیه موها استفاده کنید. بهتر است از تماس نرم کننده با پوست سر خود اجتناب کنید زیرا موهای شما را چرب و کم حجم نشان می‌دهد. نرم کننده را روی تمام سطح ساقه مو پخش کرده و بعد از چند دقیقه آبکشی کنید.

حالت دادن به موهای صاف

برای حالت دادن و حجم دهی به موهایتان از موس موی حجم دهنده استفاده کنید. مقدار مناسبی موس حجم دهنده را روی موهای مرطوب خود بمالید و بعد با سشوار یا در مجاورت هوا موهایتان را خشک کنید.

یکی از مشکلات موهای صاف این است که موها بیش از حد صاف و لغزنده شوند به طوری که نتوان به درستی به موها حالت داد؛ در این شرایط موهای بافته شده باز می‌شوند و موهای بسته شده به شکل دم اسبی به سمت پایین آویزان می‌شوند. برای جلوگیری از این اتفاق می‌توانید از یک اسپری فیکس کننده استفاده کنید.

 

روتین روزانه مراقبت از مو برای موهای مجعد

حالت دادن به موهای مجعد گاهی آسان و گاهی دشوار است. برای موهای مجعد هر ۳ تا ۴ روز یکبار شستشو کافی است تا تمیز و سالم بماند. می‌توانید رطوبت موهایتان را با استفاده از یک حوله میکروفایبر بگیرید تا از ایجاد موخوره جلوگیری کنید.

مراقبت از موهای مجعد

موی مجعد

موهای مجعد و حالت دار خود را یک ساعت قبل از شستشو، با روغن نارگیل یا زیتون ماساژ دهید حتی می‌توانید اجازه دهید روغن یک شب روی موهایتان بماند. روغن نارگیل به بافت مو نفوذ می‌کند و هنگامی که قبل و بعد از شستشوی مو استفاده شود کمبود پروتئین را کاهش می‌دهد. روغن زیتون هم به درمان مشکلات مختلف مو و پوست سر کمک می‌کند.

قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و باد ممکن است به موهای مجعد شما آسیب بزند و باعث ایجاد موخوره در موهای شما شود. برای جلوگیری یا درمان موخوره روغن جوجوبا را روی نوک موها بمالید و بگذارید یک شب بماند تا موها آبرسانی و ترمیم شوند.

حالت دادن به موهای مجعد

قبل از رفتن به رختخواب موهایتان را ببافید. هرچه تعداد بافته‌ها بیشتر باشد، جعدها قوی‌تر و واضح‌تر خواهند بود. علاوه بر این موهای موج دار و مجعد را می‌توان با کمک دست به سادگی حالت داد. بعد از شستشوی موهایتان از نرم کننده‌های بدون نیاز به آبکشی استفاده کنید.

 

روتین روزانه مراقبت از مو برای موهای فر

موی فر

موهای فر کاراکتر جذابی دارند اما مراقبت از آنها دشوار است. این نوع مو معمولاً به راحتی خشک و وز می‌شود و حالت فر زیبای خود را از دست می‌دهد.

نحوه شستشو و مراقبت از موهای فر

موهای فر اغلب خشک هستند چرا که فر مو مانعی برای حرکت چربی‌های طبیعی از پوست سر در امتداد ساقه مو است. برای حفظ چربی طبیعی مو بهتر است از یک شامپوی ملایم استفاده کنید. شامپوهای قوی می‌توانند چربی طبیعی موهای شما را از بین برده و ظاهری خشک و آسیب دیده ایجاد کنند.

برای موهای فر تنها دو بار شستشو در هفته کافی است تا به این ترتیب از خشکی و آسیب دیدن تار موها جلوگیری شود. همچنین موهای فر نیاز به رطوبت رسانی منظم دارند. بنابراین بعد از هر بار شستن موها لازم است از یک نرم کننده حجم دهنده استفاده کنید تا موهای شما هیدراته باقی بمانند. حداقل دوبار در هفته باید این کار را تکرار کنید تا موهایتان زیبایی فر طبیعی خود را حفظ کنند.

موهای فر به شدت شکننده هستند، که باعث می‌شود بیشتر گره بخورند و بازکردن گره‌های آن‌ها دشوار باشد. بهترین راه برای شانه کردن موهای فر در حمام و با کمک نرم‌کننده است. از یک شانه با دندانه‌های درشت استفاده کنید و به آرامی گره‌ها را باز کنید. این کار احتمال شکستگی تارهای مو را کاهش داده و حالت طبیعی فر موی شما را نیز حفظ می‌کند.

 

روتین روزانه مراقبت از مو برای موهای فر فشرده

موهای فر فشرده دارای فرهای بسیار انبوه و بافت‌دار هستند. این شکننده‌ترین نوع مو است زیرا روغن طبیعی مو به راحتی خشک می‌شود. از این رو، تمرکز اصلی در روتین روزانه مراقبت از موهای فر فشرده باید روی هیدراته و مرطوب نگه داشتن موها باشد.

برای شستشوی موهای فر فشرده از یک شامپوی ملایم استفاده کنید، به این ترتیب تا حد امکان چربی طبیعی پوست سر حفظ خواهد شد. موهای فر فشرده تنها به یکبار شستشو در هفته نیاز دارند اما می‌توان در فاصله بین دو شستشو چندین بار موها را مرطوب کرد.

مراقبت از موهای فر فشرده

موهای فر فشرده برای حفظ سلامت و حالت فر خود نیاز به آبرسانی مرتب دارند. بنابراین، حداقل هر دو هفته یک بار با استفاده از یک نرم کننده طبیعی مانند ترکیب روغن کرچک و آب، موهای خود را به صورت عمیق آبرسانی و تغذیه کنید.

مخلوط روغن کرچک و آب را با کمک اسپری روی موها بپاشید تا موها هیدراته بمانند.

۲۰ دقیقه قبل از حمام موهایتان را با روغن گرم روغن‌ تراپی کنید. روغن‌ نارگیل و روغن زیتون انتخاب‌های مناسبی هستند و می‌توانند مقدار رطوبت بیشتری را تامین کنید.

روبالشی‌های نخی ممکن است رطوبت موهای شما را جذب کنند. بهتر است از یک روبالشی ساتن استفاده کنید یا یک روسری ساتن دور موهای خود ببندید تا از شکستن و گره خوردن موها جلوگیری کنید.

موهای فر فشرده همیشه با مشکل گره خوردن تار موها مواجه هستند. از باز کردن گره‌ها وقتی موهایتان خشک هستند اجتناب کنید زیرا باعث ریزش موی شدید خواهد شد. بهتر است زیر دوش و با کمک نرم کننده و یک شانه دندانه درشت گره‌ها را باز کنید.

بعد از شستن موها از یک نرم کننده و لوسیون حالت دهنده استفاده کنید تا فرهای شما را مشخص‌تر نشان دهد و الگوی فر آنها را حفظ کند.

 

تغذیه مناسب در روتین روزانه مراقبت از مو برای داشتن موهای سالم

رژیم غذایی و نوع تغذیه بر سلامت موی ما تاثیر بسیار زیادی دارد. برخی از انواع غذاها برای داشتن موهای سالم و شاداب ضروری هستند و باید در رژیم غذایی گنجانده شوند.

تخم مرغ

موی ما از نوعی پروتئین ساختاری به نام کراتین ساخته شده است. کمبود پروتئین می‌تواند باعث ریزش و نازک شدن موها شود. تخم مرغ سرشار از پروتئین، ویتامین B و مواد معدنی است؛ این مواد مغذی سلامت مو را بهبود می‌بخشند و به کاهش ریزش مو کمک می‌کنند. تخم مرغ همچنین حاوی پپتیدهایی (Peptides) است که رشد مو را تحریک می‌کند.

اسفناج

چربی طبیعی پوست سر یک عامل ضروری برای داشتن موهای سالم است اما سبوم اضافی باعث چرب شدن پوست سر و کمبود آن باعث خشکی پوست سر می‌شود. در چنین مواردی بهتر است از اسفناج که منبعی غنی از ویتامین A است در رژیم روزانه خود استفاده کنید. ویتامین A به تولید سبوم کمک می‌کند.

ماست

ماست منبع عالی پروبیوتیک‌ها و ویتامین B5 است. پروبیوتیک‌ها به بهبود کیفیت و تقویت رشد مو کمک می‌کنند. ویتامین B5 می‌تواند در رفع مشکلات ریزش مو موثر باشد.

گوشت

گوشت قرمز سرشار از آهن است و کمبود آن ممکن است منجر به سفید شدن زودرس و ریزش مو در خانم‌ها شود. بنابراین، لازم است گوشت قرمز را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا موهای خود را سالم نگه دارید و از کدرشدن آن جلوگیری کنید.

سویا و آجیل

مغزها و دانه هایی مانند سویا، سرشار از ویتامین E هستند که به مبارزه با آسیب استرس اکسیداتیو، بهبود رشد مو و جلوگیری از ریزش مو کمک می‌کنند.


شهریور ۲۹, ۱۴۰۲

انواع آسیب، علل و راه حل درمان موهای آسیب دیده

شهریور ۲۹, ۱۴۰۲

فواید روغن زیتون برای مو

شهریور ۲۹, ۱۴۰۲

فواید رزماری برای مراقبت از مو و پوست سر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *