فواید رزماری برای مراقبت از مو و پوست سر

شهریور 29, 1402

رزماری یک گیاه بومی منطقه مدیترانه است و قرن‌هاست که در آشپزی، داروسازی و محصولات زیبایی استفاده می‌شود. این گیاه دربسیاری از فرهنگ‌های اروپای شرقی و مدیترانه‌ای به‌طور سنتی در روتین‌های مراقبت از مو برای برخورداری از پوست سر سالم، براق‌تر شدن موها و جلوگیری از ریزش مو استفاده می‌شود.

استفاده از اسانس و روغن رزماری به عنوان درمان خانگی مشکلات مو و پوست سر، ‌به علت برخورداری این گیاه از آنتی اکسیدان‌ها و خاصیت ضد التهابی آن، بسیار رایج است.

 

آیا روغن رزماری می‌تواند ریزش مو را درمان کند؟

اسانس رزماری دارای خواص ضدالتهابی است. این اسانس گیاهی رشد عصبی را تقویت می‌کند و گردش خون را بهبود می‌بخشد. بهبود گردش خون به تغذیه بهتر فولیکول‌های مو کمک کرده و در نتیجه از ریزش مو جلوگیری می‌کند. علاوه بر تحریک رشد مو، اسانس رزماری از سفید شدن زودرس و شوره سر جلوگیری می‌کند. همچنین روغن رزماری می‌تواند به بهبود خشکی و کنترل خارش پوست سر کمک کند.

برخی مطالعات علمی تایید می‌کنند که اسانس رزماری می‌تواند برای بافت عصبی مفید باشد. روغن رزماری می‌تواند به ترمیم عصب‌ها و جوان‌سازی پوست سر کمک کرده و در نتیجه باعث رشد مجدد موها شود.

رزماری تاثیر مستقیم در جلوگیری از ریزش مو دارد تا جایی که به این گیاه لقب ماینوکسیدیل طبیعی را داده‌اند. اسانس رزماری می‌تواند در درمان آلوپسی آندروژنیک ( طاسی با الگوی مردانه یا زنانه) مورد استفاده قرار گیرد. این در شرایطی است که ریزش مو ناشی از هورمون تستسترون باشد.

 

استفاده از روغن رزماری برای جلوگیری و درمان ریزش مو

فواید روغن رزماری برای مو

برای استفاده از اسانس یا روغن رزماری به عنوان یک ترمیم کننده و ضخیم کننده مو راه‌های متفاوتی وجود دارد و برای هر کدام دست کم به دو هفته زمان نیاز دارید تا نتیجه آن را مشاهده کنید.

 

ماساژ پوست سر با روغن رزماری

به یاد داشته باشید قبل از این که روغن رزماری را روی پوست بمالید باید حتما آن را با یک روغن حامل مانند روغن نارگیل، روغن بادام یا روغن جوجوبا رقیق کنید. می‌توانید ۵ قطره روغن رزماری را با یک یا دو قاشق چایخوری روغن حامل ترکیب کرده و بعد از حمام آن را به طور یکنواخت روی پوست سر خود ماساژ دهید. شستشوی سر بعد از استفاده از روغن اختیاری است اما اگر قصد آبکشی کردن دارید اجازه دهید روغن ۵ تا ۱۰ دقیقه روی پوست سرتان بماند.

شما می‌توانید چند قطره روغن رزماری را به شامپو، نرم کننده‌، لوسیون‌ یا کرم‌ مورد نظر خود اضافه کنید. برای هر ۳۰ میلی لیتر ۵ تا ۱۰ قطره اسانس رزماری کافی است.

تا زمانی که روغن رزماری را با روغن حامل رقیق کرده باشید استفاده از آن ایمن است و می‌توانید به صورت روزانه از آن استفاده کنید. با این حال برای شروع درمان با روغن رزماری بهتر است استفاده از آن را در مقدار کم و به یک تا دوبار در هفته محدود کنید.

 

اطلاعاتی که قبل از استفاده از روغن رزماری باید بدانیم

از ورود اسانس به چشم خودداری کنید و در صورت تماس آن با چشم‌ها، فورا چشمان خود را با آب سرد بشویید. همچنین مراقب باشید که بیش از اندازه روغن را به پوست سر خود نمالید زیرا استفاده زیاد از اسانس رزماری ممکن است باعث تحریک پوست شود البته هیچ خطری برای سلامتی ندارد. برای جلوگیری از تحریک پوستی حتما روغن رزماری با روغن‌های حامل رقیق کنید.

اطلاعات دقیقی در مورد استفاده از روغن رزماری در طول بارداری و شیردهی وجود ندارد و با این که از این اسانس تنها به صورت موضعی استفاده می‌شود بهتر است احتیاط کنید.

 

۵ خاصیت رزماری برای مو

 

افزایش درخشندگی موها

روغن رزماری با از بین بردن چربی‌ها و آلودگی‌های تجمع یافته بر روی ساقه مو به درخشندگی موها کمک می‌کند و درخشش طبیعی موها را باز می‌گرداند! رزماری همچنین کوتیکول‌های برجسته و زبر مو را هموار می‌کند و به این ترتیب به سالم و درخشان‌تر شدن موها کمک می‌کند.

اگرموهای شما کدر شده‌اند کافی است چند قطره روغن رزماری را به شامپوی خود اضافه کنید تا موهایتان احیا و تغذیه شوند. همچنین می‌توانید از یک شامپو گیاهی رزماری استفاده کنید تا موهایتان نرم و شفاف شوند.

 

تقویت مو

رزماری دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است که می‌تواند گردش خون را در پوست سر بهبود دهد. فواید آنتی اکسیدانی رزماری برای مو از پلی فنول‌هایی مانند کارنوسول Carnosol، کارنوزیک اسید  Carnosic acidو رزمارینیک اسید Rosmarinic acid  ناشی می‌شود. اسید کارنوزیک می‌تواند آسیب رادیکال‌های آزاد را خنثی کند.

 

تسکین پوست سر

روغن رزماری دارای خواص ضد قارچ قوی است که می‌تواند پوست سر را تسکین دهد. رزماری به جوانسازی پوست سر و مبارزه با خشکی، خارش و سوزش کمک می‌کند؛ چربی، سلول‌های مرده پوست و باقی مانده محصولات مراقبت از مو را از سطح پوست و موها پاک می‌کند و به همین علت می‌تواند به درمان مشکلات پوستی مزمن مانند شوره سر و پسوریازیس کمک کند.

 

 افزایش ضخامت موها

تجمع چربی، سلول‌های مرده پوست و محصولات مراقبت از مو باقی مانده بر روی پوست سر نه تنها منجر به تحریک پوست سر و ایجاد قرمزی و التهاب می‌شوند، بلکه می‌توانند بر روند رشد و در نهایت ظاهر موهای ما نیز تاثیر بگذارد. رشد موی سالم نیاز به محیطی سالم دارد تا فولیکول‌های مو بتوانند عملکرد مطلوبی داشته باشند و رشته موهایی سالم‌ و ضخیم‌ تولید کنند. استفاده از روغن رزماری می‌تواند به رشد  موهای سالم و افزایش ضخامت تار مو کمک کند.

 

تقویت پوست سر

موهای سالم و قوی از یک پوست سر سالم رشد می‌کنند. با افزایش سن، پوست سر ما حساس‌تر می‌شود، گردش خون ممکن است کند شده و موهای ما نازک شوند. ماساژ پوست سر با روغن رزماری یک راه حل طبیعی عالی برای تحریک و تغذیه پوست و فولیکول‌ها به شمار می‌رود.


شهریور ۲۹, ۱۴۰۲

انواع آسیب، علل و راه حل درمان موهای آسیب دیده

شهریور ۲۹, ۱۴۰۲

فواید روغن زیتون برای مو

شهریور ۲۹, ۱۴۰۲

فواید رزماری برای مراقبت از مو و پوست سر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *