انواع آسیب، علل و راه حل درمان موهای آسیب دیده

شهریور 29, 1402

مراقبت از موهای آسیب دیده و ترمیم آن‌ها می‌تواند گاهی دلهره‌آور به نظر برسد. دو شاخه شدن موها، گره خوردن، کدر و زبر شدن موها، موخوره، ریزش مو و شکستگی همه از نشانه‌های آسیب دیدگی هستند. عوامل مختلفی باعث آسیب دیدن موها می‌شوند از جمله استفاده مکرر از محصولات حالت دهنده، شسوار و حالت دهنده‌های حرارتی، عادات بد غذایی، درمان‌های شیمیایی و فشارهای محیطی. خوشبختانه با مراقبت از موهای خود می‌توانید آسیب را ترمیم کنید.

در ادامه مطلب می‌خوانید:

۱- خصوصیات و نشانه‌های موهای آسیب دیده
۲- چگونه موهای آسیب دیده را تشخیص دهیم یا انواع آسیب مو
۳- چگونه موهای آسیب دیده را درمان کنیم؟
۴- درمان‌های خانگی برای ترمیم موهای آسیب دیده و خشک

 

خصوصیات و نشانه‌های موهای آسیب دیده

زمانی که کوتیکول‌های خارجی مو بلند می‌شوند و لایه داخلی مو در معرض دید قرار می‌گیرد، بر یکپارچگی ساختاری مو تأثیر می گذارد. در این شرایط موها آسیب دیده توصیف می‌شوند.

ساقه مو دارای سه لایه است:

۱- مدولا Medulla (داخلی ترین قسمت)
۲- کورتکس Cortex (دومین لایه که حاوی الیاف کراتین و ملانین است)
۳- کوتیکول Cuticle (لایه بیرونی متشکل از سلول های مرده)

در موهای سالم، کوتیکول‌ها صاف هستند و رطوبت را حفظ می‌کنند و از لایه‌های داخلی مو محافظت می‌کنند تا موها درخشان و نرم باشند. درمان‌های شیمیایی و رنگ کردن بیش از حد مو، استفاده از محصولات قوی و دکلره، قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش و آلودگی‌ها، کوتیکول‌ها را جدا کرده و بافت مو را تغییر می‌دهد، در نتیجه موها وز کرده، غیر قابل کنترل و آسیب دیده به نظر می‌رسند و احتمال شکستگی تار موها بیشترمی‌شود.

 

تست موهای آسیب دیده

یک بخش از تار مو به اندازه ۲ تا ۳ سانتی متر را بین دو انگشت خود لمس کنید. اگر متوجه سطوح ناهموار و زبر شدید، موهای شما آسیب دیده و نیاز به رسیدگی دارد. اما قبل از شروع درمان و ترمیم موهای آسیب دیده، ضروری است که نوع آسیب مو را شناسایی کنید.

 

انواع آسیب مو

دو شاخه شدن موها : انتهای تار مو به دو یا چند سر تقسیم می‌شود و ساقه در لمس خشن و زبر احساس می‌شود. این اتفاق زمانی می‌افتد که چربی طبیعی موها از بین رفته باشد. یک راه حل موقت استفاده از سرم‌های تغذیه کننده و ترمیم کننده برای آبرسانی به موهای آسیب دیده است. برای رها شدن از موهای دوشاخه شده بهتر است هر چهار هفته یکبار موها را کوتاه کنید.

 

آسیب ناشی از رنگ مو

استفاده بیش از اندازه از مواد شیمیایی باعث می شود موهای ما خشک، ‌زبر و شکننده شوند. رنگ مو، صاف کننده‌های شیمیایی، سفید کننده‌ها و رنگ برها مانند دکلره به لایه های داخلی تار مو نفوذ کرده و از داخل به موها آسیب می‌زنند. این مواد موها را در برابر سایر مواد شیمیایی مانند فرمالئید و آمونیاک نفوذپذیر می‌کنند و به ساقه مو و پوست سر آسیب زیادی وارد می‌کنند. رنگ مو اغلب حاوی پراکسید هیدروژن (مواد سفید کننده) و آمونیاک است. این مواد کوتیکول‌های مو را باز کرده و ساختار مو را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

نگهداری و مراقبت از موهای آسیب دیده با رنگ مو

برای جلوگیری از آسیب موها لازم است به طور منظم بین هر بار رنگ کردن به موهایتان استراحت بدهید.
از شامپوها و نرم کننده‌های مخصوص موهای رنگ شده استفاده کنید. این محصولات مخصوص موهای آسیب دیده فرمولاسیون شده‌اند و از پاک شدن رنگ مو جلوگیری می‌کنند.
از موهای خود در برابر نور خورشید محافظت کنید.
از رنگ موهای طبیعی و غیر سمی (Non Toxic) استفاده کنید.

 

آسیب شیمیایی

موی آسیب دیده

استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی می‌تواند مو را خشک، متخلخل، ضعیف و شکننده کند. روش‌هایی مانند فر دائمی (Perming)، ریباندینگ مو (Rebonding) و صاف کردن دائمی‌ مو می‌توانند ساختار داخلی مو را تغییر دهند.

نگهداری و مراقبت از موهای آسیب دیده با مواد شیمیایی

برای درمان موهای آسیب دیده با مواد شیمیایی می توانید با یک آرایشگر یا متخصص زیبایی صحبت کنید.
برای جلوگیری از ایجاد استرس مو از استفاده همزمان چند درمان باهم خودداری کنید.
از محصولات تخصصی مراقبت از مو مانند نرم کننده‌های بدون نیاز به شستشو استفاده کنید.
تغذیه و هیدراته نگه داشتن مو نیز کاملا ضروری است.

 

آسیب حرارتی

استفاده از ابزارهای حالت دهنده حرارتی (اتو مو یا فر کننده های حرارتی و سشوار) می‌تواند باعث آسیب به موها شوند زیرا گرما باعث باز شدن کوتیکول‌ها شده سطح ساقه مو ناهموار و زبر می‌شود. استفاده منظم از ابزارهای حالت دهنده حرارتی می‌تواند موها را ضعیف و شکننده کند. با همه این‌ها این بدان معنا نیست که نمی‌توانیم از حالت دهنده‌های حرارتی استفاده کنیم. تنها کاری که باید انجام دهیم رعایت چند نکته ساده در هنگام استفاده از این وسایل است:

نگهداری و مراقبت از موهای آسیب دیده با حرارت

بهتر است تا حد امکان استفاده از ابزارهای حرارتی را محدود کنید.
هفته‌ای یک بار از ماسک موهای نرم کننده عمیق استفاده کنید.
سشوار را در فاصله دست کم ۱۵ سانتی‌متری از موهای خود نگه دارید.
از محافظ حرارتی و هدایت کننده سشوار استفاده کنید.
برای به حداقل رساندن آسیب از دمای پائین استفاده کنید.اتو مو یا سشوار را روی یک نقطه ثابت نگه ندارید و مرتب آن را حرکت دهید.
همیشه از حرارت پایین دستگاه استفاده کنید.

 

موهای کدر و خشک

موهایی که فاقد رطوبت طبیعی هستند، با برجسته شدن کوتیکول‌ها ظاهری خشک و کدر پیدا می‌کنند. کمبود مواد مغذی و شرایط خاص پزشکی نیز می‌تواند باعث کدر شدن موها شود . موهای خشک و کدر به راحتی گره می‌خورند.

نگهداری و مراقبت از موهای آسیب دیده کدر و خشک

استفاده از محصولات مراقبت از مو متناسب با نوع آسیب مو، به هیدراته نگه داشتن موها کمک می‌کند.
برای بازگرداندن رطوبت طبیعی موها می‌توانید از ماسک‌های تغذیه کننده و احیا کننده مو، نرم‌کننده‌های آب‌رسان، محصولات روان کننده برای باز کردن گره‌ها و سرم‌ها استفاده کنید.
برای آب‌رسانی موهای خشک، به طور منظم پوست سر را با روغن‌های غنی و مغذی مانند روغن نارگیل ماساژ دهید.
با یک شانه دندانه‌دار درشت موها را شانه بزنید.
از محصولات بر پایه الکل اجتناب کنید زیرا خشکی موها را تشدید می‌کنند.

 

نازک شدن یا ریزش مو

استفاده از محصولات قوی، روش‌های نادرست مراقبت از مو، سوء تغذیه و شرایط پزشکی مانند کاهش وزن سریع یا عدم تعادل هورمونی ممکن است باعث ریزش و نازک شدن مو شود.

نگهداری و مراقبت از موهای آسیب نازک و ریزش مو

برای شناسایی علت زمینه‌ای (در صورت وجود) باید با پزشک مشورت کنید. برای تشخیص هر گونه کمبود تغذیه‌ای یا هورمونی لازم است آزمایش خون انجام دهید.
یک رژیم غذایی متعادل با مواد مغذی و ویتامین‌های ضروری داشته باشید.
برای درمان خانگی می‌توانید از روغن‌های طبیعی تغذیه کننده مانند رزماری یا اسطوخودوس استفاده کنید.
برای جلوگیری از نازک شدن و شکستن موها از محکم بستن و کشیدن آن‌ها خودداری کنید.

 

آسیب‌های محیطی

استرس و فشار فیزیکی و روانی می تواند باعث ریزش مو شود. عوامل استرس زای محیطی مانند اشعه ماوراء بنفش ، رطوبت و آلودگی می توانند سبب انتشار رادیکال‌های آزاد و در نتیجه ریز مو شوند. رطوبت و باد شدید می‌تواند باعث وز شدن موها شود. هوای سرد ممکن است باعث ایجاد الکتریسیته ساکن و آسیب به کوتیکول مو و همچنین ایجاد موخوره شود.

نگهداری و مراقبت از موهای آسیب با عوامل محیطی

از یک اسپری یا سرم مناسب برای از بین بردن پف و رفع وز مو استفاده کنید. سیلیکون موجود در اسپری‌های ضد رطوبت، ‌سطح تارها را می‌پوشاند، از کوتیکول‌های مو محافظت کرده و از موخوره جلوگیری می‌کند.
موهای خود را با روسری یا کلاه بپوشانید تا از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش جلوگیری کنید.
از محصولات مراقبت از مو دارای ضد آفتاب یا فیلتر v استفاده کنید.
از محصولات ضد رطوبت استفاده کنید.
از یک سرم مناسب برای آبرسانی و محافظت از موهای خود استفاده کنید.

 

تعادل pH

شامپوهای قوی، نرم کننده‌ها و سایر محصولات مراقبت از مو، تعادل طبیعی pH مو را مختل می‌کنند. بهتر است همیشه از محصولاتی استفاده کنید که دارای pH متعادل یا PH نزدیک به pH پوست سر هستند.

موهای خیس و مرطوب

موهای مرطوب نیز به راحتی آسیب می‌بینند. موهای مرطوب متخلخل و شکننده هستند و راحت‌تر از آنچه تصور کنید آسیب می‌بینند. برس زدن موهای خیس یا مرطوب می‌تواند موها را کشیده و ساقه‌ها را بشکند.

مدل مو

بستن موها با روش‌های نادرست می‌تواند باعث آسیب دیدن مو شودد. بستن موها با کش‌های محکم می‌تواند باعث ریزش مو و شکستگی تار مو شود. این کار همچنین ممکن است باعث عقب نشینی مرز رویش مو شده و لکه‌های طاسی ایجاد کند.

تغذیه

کمبود مواد مغذی می‌تواند باعث ریزش مو شده و بر کیفیت مو تأثیر بگذارد. برای حفظ سلامت مو لازم است به طور منظم از غذاهای غنی از پروتئین، آهن، مس، روی، اسیدهای چرب ضروری، اسید فولیک، اسیدهای آمینه و ویتامین‌ها استفاده کنید.

عفونت‌های قارچی

شوره سر یک عفونت قارچی شایع پوست سر است که توسط میکروب مالاسزیا ایجاد می‌شود. این میکروب از سبوم و چربی طبیعی پوست سر تغذیه می‌کند و باعث تحریک و التهاب پوست سر می‌شود و ممکن است بر سلامت مو و پوست سر تأثیر بگذارد و در طولانی مدت باعث ریزش مو شود. برای درمان شوره سر می‌توانید از شامپوهای بدون نسخه ضد شوره استفاده کنید و یا با پزشک مشورت کنید.

نوع و بافت مو

موهای نازک و ضعیف مستعد آسیب هستند. هنگام شستشو با موهای خود به ملایمت رفتار کنید و از یک روتین مراقبت از مو مناسب پیروی کنید تا موهایی سالم و شاداب داشته باشید.

 

روش‌های اشتباه در روتین مراقبت از مو

از دوش آب گرم گرفته تا خوابیدن با موهای مرطوب، ما با روش‌های اشتباه، استرس زیادی به موهای خود وارد می‌کنیم. این عادات می تواند به موهای ما آسیب برساند. پس لازم است برای حفظ سلامت موها از انجام این کارها اجتناب کنیم:

۱- شستشوی موها با آب خیلی گرم و آب داغ
۲- شستن بیش از حد موها
۳- ماساژ شدید یا چنگ زدن موها
۴- خوابیدن یا بستن موهای مرطوب
۵- خوابیدن با موهای مرطوب

موهای آسیب دیده بسیار شکننده هستند از این رو نیاز به مراقبت بیشتری دارند. داشتن یک روتین مراقبت از مو به شما کمک می‌کند تا موهای آسیب دیده و شکننده خود را ترمیم کنید. در ادامه با چند روش برای ترمیم یا بازگرداندن سلامت موها آشنا می شویم.

 

چگونه موهای آسیب دیده را درمان کنیم؟

برای درمان موهای آسیب دیده موهای خود را هفته‌ای دو یا سه بار بشویید تا سلول‌های مرده پوست، آلودگی، سبوم اضافی و شوره سر پاک شوند.

از شامپوها و نرم کننده‌های دارای گلیسیرین استفاده کنید.

هفته‌ای یک بار از یک ماسک موی نرم کننده عمیق متناسب با موی خود استفاده کنید.

از سرم‌ها و نرم‌کننده‌های بدون نیاز به شستشو استفاده کنید. این محصولات دارای مزایای متعددی مانند کنترل چربی، درخشندگی و نرم کردن مو هستند. آنها همچنین از موهای شما در برابر آسیب‌ها محافظت کرده و موخوره را کنترل می‌کنند.

یکبار در هفته پوست سر خود را با روغن‌های طبیعی مرطوب کننده ماساژ دهید. این کارباعث بهبود گردش خون، تحریک رشد مو و افزایش ضخامت مو می‌شود.

موهای خود را به طور منظم کوتاه کنید.

می توانید برای حفظ سلامت موهای خود از درمان‌های خانگی استفاده کنید. ماسک‌های خانگی با مواد ساده برای تغذیه مو و هیدراته نگه داشتن آن بسیار مفید هستند.

 

درمان‌های خانگی برای ترمیم موهای آسیب دیده و خشک

 

ماسک مو موز و ماست

مواد لازم:

۱ عدد موز رسیده
۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون
۲-۳ قاشق غذاخوری ماست

موز را له کرده و با روغن زیتون و ماست مخلوط کنید.

این مخلوط را به موها و پوست سر خود بمالید و بگذارید ۲۰ دقیقه بماند سپس با یک شامپوی ملایم بشوئید.

روغن زیتون باعث افزایش رشد مو می شود و موز و ماست مرطوب کننده‌های طبیعی عالی برای موها به شمار می‌روند.

 

ماسک مو دانه کتان

برای درمان موهای آسیب دیده از ماسک موی دانه کتان استفاده کنید. ماسک مو دانه کتان یک درمان خانگی ساده و پرطرفدار است که به هیدراته نگه داشتن موها کمک می کند.

مواد لازم:

۲ قاشق چای‌خوری دانه کتان
۲۵۰ میلی لیتر آب
پارچه موسلین

دانه کتان را به مدت ۴ تا ۵ دقیقه در آب بجوشانید. وقتی قوام آمد و غلیظ شد آن را از روی حرارت بردارید. مخلوط را با استفاده از پارچه موسلین یا هر چیز دیگری فیلتر کنید و از آن به عنوان سرم مو استفاده کنید.

ژل دانه کتان یک ماده عالی برای حالت دادن به موهاست. شما می‌توانید این ژل را به مدت یک هفته در یخچال نگهداری کنید.

روغن‌ها

علاوه بر این موارد، می‌توانید از روغن‌های زیتون، آرگان، بادام شیرین و نارگیل نیز استفاده کنید. موها و پوست سر را با هر کدام از این روغن‌ها به خوبی ماساژ دهید و بعد از ۲ تا ۳ ساعت بشویید. این روغن‌ها به ترمیم موها کمک کرده و تارهای خشک و آسیب دیده مو را تقویت می‌کنند. آنها موخوره و وز مو را کنترل کرده و موها را تقویت می‌کنند.

درمان‌های خانگی گزینه‌ای ساده، عالی و در دسترس همه هستند، اما برای درمان تخصصی موهای آسیب‌دیده، بهتر است به یک تکنسین زیبایی، آرایشگر یا پزشک مراجعه کنید. در صورتی که هر کدام از شرایط زیر را تجربه می کنید بهتر است با پزشک مشورت کنید:

ریزش بیش از حد مو
موهای خشک و کدر همراه با خستگی و کاهش وزن
نازک شدن یا تغییر رنگ ناگهانی مو
احساس سوزش پوست سر
خارش، قرمزی یا تحریک پوست سر


شهریور ۲۹, ۱۴۰۲

انواع آسیب، علل و راه حل درمان موهای آسیب دیده

شهریور ۲۹, ۱۴۰۲

فواید روغن زیتون برای مو

شهریور ۲۹, ۱۴۰۲

فواید رزماری برای مراقبت از مو و پوست سر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *