جلوگیری از ریزش مو با ۶ روش‌ ساده

شهریور 29, 1402

ریزش مو که با نام آلوپسی Alopecia شناخته می‌شود، یک اختلال رایج در سراسر جهان است. به طور متوسط، اکثر افراد روزانه حدود ۱۰۰ تار مو از دست می‌دهند و با تار موهای جدید جایگزین می شوند. اما اگر به جای موهایی که می ریزند تارهای کمتری رشد کنند یا هیچ تار مویی دوباره رشد نکند در این شرایط حد رویش مو عقب تر رفته یا حجم مو ها به طور کلی کم تر شده و تارها نازک می شوند. در این شرایط احتمالا فرد دچار آلوپسی شده است.

افزایش سن و ژنتیک هر دو می‌توانند باعث ریزش مو شوند. علت اصلی ریزش مو در درمان انتخاب مؤثر بسیار تأثیرگذار است. گزینه‌های درمان و جلوگیری از ریزش مو شامل مکمل‌های غذایی، دارو  و تغییر در سبک زندگی است.

در ادامه با برخی از گزینه های جلوگیری از ریزش مو آشنا می شویم.

روش‌های جلوگیری از ریزش مو

ریزش مو نه تنها ظاهر ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه می‌تواند باعث استرس روحی و از دست دادن اعتماد به نفس شود. خوشبختانه، راهکارهایی وجود دارد در جلوگیری از ریزش مو موثر است.

پروتئین بیشتری مصرف کنید

کمبود پروتئین در رژیم غذایی افراد می تواند بر رشد موها تاثیر داشته باشد. ما به طور میانگین روزانه به ۴۰ تا ۶۰ گرم پروتئین در روز نیاز داریم. برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن می توانید از منابع غذایی مانند لوبیا، انواع حبوبات، تخم مرغ یا ماست یونانی استفاده کنید.

ویتامین مصرف کنید

بر اساس مطالعات صورت گرفته، ویتامین‌ها و مواد معدنی در جلوگیری از ریزش مو موثر هستند و کمبود آن‌ها می تواند ریسک ابتلا به ریزش مو را افزایش دهد. با انجام آزمایش‌های مختلف می‌توان کمبود ویتامین را تشخیص داد. برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند ویتامین‌های A، B، C، D، E و مینرال‌هایی مانند روی، سلنیوم و آهن می‌توانند بر رشد موهای ما تأثیر بگذارند.

بهتر است برای شروع مصرف مولتی ویتامین‌ها با پزشک مشورت کنید. همچنین می‌توانید مولتی ویتامین مورد نیاز خود را بدون نسخه از داروخانه تهیه کنید. اکثر مکمل‌های غذایی تمام یا بخش عمده‌ای از ویتامین‌ها مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای را دنبال کنید

رژیم غذایی مدیترانه‌ای سرشار از میوه‌ها و سبزیخات تازه است. مصرف روزانه میوه‌ها، سبزیجات و پروتئین می‌تواند در رشد موها بسیار موثر باشد. مطالعاتی که در سال ۲۰۱۷ توسط Archives Of Dermatological Research‌ انجام شد،‌ رابطه میان مصرف سبزیجات را با کاهش قابل توجه ریسک ابتلا به آلوپسی آندروژنیک و الگوی طاسی در مردان، را اثبات کرد.

از داروهای بدون نسخه جلوگیری از ریزش مو استفاده کنید

احتمالا در مورد ماینوکسیدیل minoxidil شنیده‌اید. ماینوکسیدیل یک داروی بدون نسخه است که به جلوگیری از ریزش مو کمک می‌کند. این دارو به صورت محلول یا فوم عرضه می‌شود و باید آن را روی پوست سر بمالید. این دارو با دوز ۵ درصد توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تایید شده است. ماینوکسیدیل درمانی برای آلوپسی آندروژنیک در خانم‌ها و آقایان محسوب می‌شود. بعلاوه پزشکان از این دارو برای درمان ریزش مو ناشی از شیمی درمانی نیز استفاده می‌کنند.

فیناستراید (Propecia) داروی دیگری برای درمان ریزش موی سر است که هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی موجود است. در یک مطالعه کلینیکی در سال ۲۰۲۱ بر روی ۳۲۳ بیمار مرد انجام شد، استفاده از اسپری موضعی فیناستراید به طور قابل توجهی باعث افزایش تارها و پرپشت تر‌شدن موی سر،‌ افراد تحت درمان شد.

یک روتین مراقبت از مو و پوست سر مناسب را دنبال کنید

بهتر است تا حد امکان استفاده از حالت دهنده‌های حرارتی مو مانند اتو مو، فر کننده‌های حرارتی و سشوار را محدود کنید. همچنین از بستن موها با کش‌های سفت و در حالت کشیده خودداری کنید. علاوه بر این ها رنگ و دکلره کردن مو هم می‌تواند به ساختار مو آسیب وارد کند. بهتر است با شستن مرتب موها و پوست سر، از سلامت پوست و موی خود مطمئن شوید.

روغن‌های ضروری Essential Oils

روغن برای مو

ماساژ پوست سر با استفاده از روغن‌های ضروری خاص ممکن است به تقویت رشد مو کمک کند. یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۲۱ نشان داد که مصرف موضعی روغن دانه کدو تنبل به مدت سه ماه، به طور قابل توجهی رشد مجدد مو را در افراد مبتلا به طاسی زنانه افزایش می‌دهد.

همچنین بر اساس آزمایشی در سال ۲۰۱۵، استفاده از روغن رزماری روی پوست سر می‌تواند به اندازه ماینوکسیدیل موثر باشد.

در مطالعه‌ دیگری که در سال ۲۰۲۰ بر روی افراد مبتلا به نوعی آلوپسی به نام Central Centrifugal Cicatricial Alopecia (CCCA)، نوعی ریزش موی همراه با زخم‌ که در زنان آفریقایی‌تبار شایع است، روغن‌های زیر اثرات امیدبخشی در افزایش رشد مو داشتند:

روغن جوجوبا
روغن اسطوخدوس
روغن نعنا
روغن درخت چای

البته برای اثبات اثرات شفابخش عصاره‌های طبیعی نیاز است مطالعات بیشتری انجام شود.

علت ریزش مو

ریزش مو

اکثر مردم متوجه ریزش موی غیر طبیعی خود می شوند. این نوع ریزش مو ممکن است به دلیل وجود یک بیماری زمینه‌ای باشد. علائم ریزش موی بیش از حد می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

ریزش ناگهانی مو
ریزش موی تکه‌ای
نازک شدن قابل توجه تارهای مو

ریزش مو دلایل متفاوتی می‌تواند داشته باشد:

ژنتیک
استرس و فشارهای فیزیکی و روانی
تغییرات هورمونی مانند بارداری، یائسگی و تیروئید
مدل موی کشیده و سفت
آسیب دیدن مو با مواد شیمیایی مانند دکلره
داروهایی مانند داروهای فشار خون و سرطان
شرایط پزشکی مانند عفونت قارچی یا بیماری تیروئید
شیمی درمانی و پرتو درمانی

 

برای این که علت اصلی ریزش موی خود را پیدا کنید لازم است با یک پزشک مشورت کنید. در بسیاری مواقع، ریزش مو می تواند نشانگر شرایط پزشکی خاص یا جدی باشد. فولیکول مو یکی از سه رده سلولی است که سریع‌ترین تغییر را در بدن شما انجام می‌دهد. هر چیزی که بر بدن ما تأثیر بگذارد و آن را از تعادل خارج کند، بر عملکرد این سلول‌ها تأثیر می‌گذارد. بنابراین ریزش مو نشانه این است که چیزی در بدن تغییر کرده است.


شهریور ۲۹, ۱۴۰۲

انواع آسیب، علل و راه حل درمان موهای آسیب دیده

شهریور ۲۹, ۱۴۰۲

فواید روغن زیتون برای مو

شهریور ۲۹, ۱۴۰۲

فواید رزماری برای مراقبت از مو و پوست سر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *