درمان ریزش مو

شهریور 4, 1401

از دیرباز، داشتن موهایی زیبا و پرپشت را یکی از نشانه‌های ظاهری زیبا و جذاب در مردان و زنان دانسته‌اند. در اشعار شاعران فراوانی می‌توانید توصیفاتی درباره موهای زیبا بخوانید و این مسئله خود نشان دهنده اهمیت این مسئله است. البته بسیاری از افراد و بخصوص مردان به دلایل مختلف دچار مشکل ریزش مو می‌شوند. این موضوع بخصوص در سنین بعد از ۲۵ سالگی خود را بیشتر نشان می‌دهد و ممکن است با شدت گرفتن آن، فرد موهای خود را به صورت کامل از دست بدهد. راه‌های متفاوت و متنوعی برای جلوگیری از ریزش مو وجود دارد که گاهی برخی از این راه‌ها اثربخش بوده و از  ریزش موها یا سرعت گرفتن این فرایند جلوگیری می‌کنند.

ریزش مو چیست؟

در ابتدا باید به صورت دقیق و علمی ریزش مو مورد بررسی قرار گیرد. بسیاری از افراد با اینکه دچار این عارضه می‌شوند اما به آن توجهی نکرده و متوجه آن نمی‌شوند. برخی از افراد دیگر هم با دیدن چند تار مو بر روی زمین گمان می‌کنند که دچار ریزش مو شده‌اند. به صورت معمول، اگر تعداد موهای ریخته شده از سر کمتر از صد تار مو در روز باشد به آن ریزش مو گفته نمی‌شود؛ چرا که موهای سر و بدن مدام خود را ترمیم می‌کنند و با ریختن موهای ضعیف و جایگزینی موهای جدید و قوی، شادابی موها تضمین می‌شود. اما اگر تعداد موهای ریخته شده بیشتر از صد عدد در روز باشد و به صورت مداوم ادامه داشته و از میزان آن کاسته نشود؛ بهتر است به فکر راه چاره باشید.

علل ریزش مو در افراد مختلف می‌تواند کاملا متفاوت باشد. یکی از اصلی‌ترین دلایل، مربوط به سابقه خانوادگی و ژنتیکی است. یکی دیگر از این علل تغذیه ناصحیح است. وجود املاح، ویتامین‌ها و پروتئین‌ کافی در مواد غذایی روزانه در سلامت مو‌ها بسیار موثر است. در صورتی که هنگام شستشوی موی سر و یا روتین‌های روزانه مراقب مو نباشید و آن را تحت فشار و یا کشش بیش از حد قرار دهید؛ ممکن است موها دچار ریزش شده و ظاهر آنها هم تحت تاثیر قرار بگیرد.

جلوگیری از ریزش مو

آیا جلوگیری از ریزش مو امکان پذیر است؟ این سوالی است که حتما خیلی از افراد آن را می‌پرسند و معمولا هم جواب قطعی برای آن وجود ندارد. باید گفت جلوگیری از ریزش مو در برخی موارد امکان پذیر است و در بسیاری موارد هم می‌توان آن را کنترل کرده و سرعتش را کاهش داد. بنابراین اگر دچار عارضه ریزش مو شده‌اید ناامید نباشید چرا که با برخی از اقدامات می‌توانید ریزش موی سر خود را به حداقل برسانید. استفاده از شامپو ضد ریزش مو یکی از رایج‌ترین راهکارهایی است که برای جلوگیری از ریزش مو مورد استفاده قرار می‌گیرد. شامپوهای باکیفیت و نام آشنا مثل شامپو پرژک که غنی شده از مواد مغذی و دارای فاکتورهای محافظت از موهای سر هستند می‌توانند به جلوگیری از ریزش مو کمک زیادی کنند.

مراقبت از مو

همه افرادی که تمایل دارند موهایی زیبا و جذاب داشته باشند؛ حتی خانم‌ها و آقایانی که در حال حاضر دارای ریزش مو نیستند هم در صورت انجام برخی اشتباهات دچار ریزش موی سر خواهند شد. بنابراین مراقبت از مو یکی از مهم‌ترین مسائلی است که فرد باید آن را به صورت اصولی انجام دهد. ابتدا باید این موضوع را بدانید که نحوه شستشو و خشک کردن موهای سر بسیار در سلامت آن‌ها مهم است. موهای سر نباید بیشتر از روزی یک بار با شامپو شسته شوند و هنگام خشک کردن موها هم بهتر است از حوله استفاده نشود و این عمل به آرامی انجام بگیرد. انتخاب شامپوی مناسب برای هر نوع مو هم نکته مهمی است که نباید آن را فراموش کرد. استفاده از محصولات مراقبت از مو مانند انواع محلول‌ها و سرم‌ها، انواع ماسک مو، و انواع شامپوهای تقویتی و انجام روتین مراقبتی برای موهای سر هم از جمله کارهایی است که می‌تواند کمک زیادی به زیبایی و سلامتی موها کند. محافظت و آبرسانی به مو هنگام کشیدن شانه روی سر و استفاده از لوازمی مانند اتوی مو و سشوار هم بسیار مهم است. موهای سر نباید بسیار داغ شوند و باید با ملایمت با آن‌ها برخورد شود. استفده از نرم کننده‌ها هم کمک می‌کند تاثیر منفی عوامل محیطی روی زیبایی و شادابی مو کاهش پیدا کند.


شهریور ۲۹, ۱۴۰۲

انواع آسیب، علل و راه حل درمان موهای آسیب دیده

شهریور ۲۹, ۱۴۰۲

فواید روغن زیتون برای مو

شهریور ۲۹, ۱۴۰۲

فواید رزماری برای مراقبت از مو و پوست سر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *