تاثیر سبوس برنج در رشد مو

آبان 14, 1401

به نظر می ‌رسد که استفاده از سبوس برنج نیز مانند استفاده از روغن یا ترکیبات محصولات دیگر در دنیای زیبایی و مراقبت ‌های بهداشتی، محبوب شده است. از تاثیر سبوس برنج در رشد مو چه می دانید؟ همچون بسیاری از عصاره‌ های گیاهی دیگری که راجع به آن‌ ها صحبت می ‌شود و برای استفاده مشتریان در بازار عرضه شده ‌اند؛ سبوس برنج هم مزیت ‌های زیادی برای سلامتی افراد دارد.

از جمله این مزیت ‌ها می‌ توان به تاثیر در زیبایی و سلامت مو ها اشاره کرد. اگر چه همیشه باید نسبت به افسانه‌ ها و شایعه‌ هایی که از محصولات طبیعی و محبوب می ‌شنویم، دقت کنیم، اما پژوهش ‌های انجام‌ شده فعلی نشان می‌دهند که سبوس برنج می‌ تواند به درخشش و رشد مو ها کمک کند.

 

 

بسیاری از وبسایت‌ های مشهور راجع به خواص روغن سبوس برنج برای مو و زیبایی آن صحبت کرده‌ اند. سبوس برنج سرشار از ویتامین ای است. روغن سبوس برنج به دور کوتیکول ‌های مو، لایه محافظ ایجاد می‌ کند. در نتیجه از میزان شکنندگی مو ها کاسته شده و قوی ‌تر می‌ شوند.

رنگ طلایی عصاره سبوس برنج، از پوسته قهوه‌ ای آن ناشی می ‌شود. این ماده طبیعی سرشار از آنتی ‌اکسیدان بوده و ضد شوره است؛ حتی می ‌تواند از مو ها در برابر اشعه ماوراء بنفش نیز محافظت کند. اگر در بستر اینترنت، مقاله ‌های مرتبط با زیبایی را جست ‌و جو کنید؛ خواهید دید که در مقاله ‌های مختلفی عنوان شده است که سبوس برنج تنها منبع قوی آنتی ‌اکسیدان است. این منبع قوی، اوریزانول نام دارد. البته یکی از عناصر یافت ‌شده در اوریزانول؛ اسید فرولیک است. این عنصر نوعی تقویت‌کننده است.

 

تاثیر سبوس برنج بر رشد موی موش‌ و انسان

محققان کره‌ای با دقت بیشتری، راجع به چگونگی تاثیر عصاره برنج بر تقویت رشد مو تحقیق کرده اند. در یک پژوهش، عناصر متفاوت موجود در عصاره سبوس برنج و تاثیر هر کدام از این عناصر را بر رشد مو بررسی می ‌کند. این عناصر شامل موارد زیر هستند.

  • اسید لینولئیک
  • پلی‌کوزانول
  • گاما اورینزانول
  • گاما توکوترینول
  • هم ‌چنین دانشمندان دریافتند که اسید لینولئیک و گاما اوریزانول، از جمله ترکیباتی هستند که منجر به تشکیل فولیکول‌ های موی جدید می ‌شوند. آن ‌ها موضوع دیگری هم کشف کردند: عصاره سبوس برنج، میزان زیادی از فولیکول ‌های کلی مو را وارد فاز آناژن (رشد) می‌ کند.

در این پژوهش، پتانسیل رشد موی عصاره موی سبوس برنج، با ماینوکسیدیل مقایسه شد. این ماده طبیعی می ‌تواند تا سه درصد از کارایی ماینوکسیدیل را داشته باشد.  محققان با توجه به یافته ‌ها، به این نتیجه رسیدند که عصاره سبوس برنج، نوعی عامل بادوام در درمان ریزش مو است.

پژوهش دیگری با عنوان «ایمنی و کارایی عصاره دی‌ اکسید کربن فوق ‌بحرانی سبوس برنج، برای رشد موی افراد مبتلا به ریزش موی آندروژنیک» انجام شد. محققان در این پژوهش، تاثیر مصرف سبوس برنج را، در ۵۰ فرد مبتلا به ریزش موی آندروژنیک، بررسی کردند.

افرادی که در گروه آزمایش قرار داشتند، به مدت ۱۶ هفته میزان ۰.۵۵ از سبوس برنج (روزانه ۸ میلی‌لیتر) را به صورت موضعی روی پوست خود مالیدند. به افرادی که در گروه کنترل بودند نوعی شبه دارو داده شد تا آن را روی پوست خود بمالد.

محققان جنبه ‌های مختلف دو گروه را با یکدیگر بررسی و مقایسه کردند:

  • مقدار مو
  • قطر مو
  • تراکم مو

البته میزان رضایت بیماران و باز خورد متخصصان پوستی که تصاویر افراد را بررسی کرده بودند هم، در نظر گرفته شد.

بررسی ‌ها نشان می ‌دهد که گاما اوریزانول موجود در سبوس برنج، خاصیت حفاظت در برابر اشعه ماوراء بنفش دارد. این موضوع نقشی منفی در پراکسیداسیون لیپیدها دارد..

پس از پایان یافتن دوره پژوهش ۱۶ هفته‌ ای؛ محققان دریافتند که عصاره سبوس برنج، نقش به ‌سزایی در افزایش میزان تراکم و قطر مو دارد. بیماران از نتیجه این پژوهش بسیار راضی بودند و بررسی تصاویر هم نشان می ‌داد که وضعیت بیماران به طور کلی بهتر شده است.

سبوس برنج در محصولات ضد ریزش مو

دانشمندان دریافتند که سبوس برنج، به عنوان نوعی مهارکننده ردوکتاز ۵ آلفا عمل می‌ کند. این فاکتور نوعی آنزیم است که در بدن وجود دارد و تستوسترون را به محصول نهایی دی ‌هیدروتسترون تبدیل می ‌کند. فولیکول ‌های موی آن دسته از افرادی که از لحاظ ارثی، مستعد ابتلا به ریزش موی آندروژنیک هستند (با نام رایج الگوی طاسی) بیشتر نسبت به دی ‌هیدروتسترون، حساس هستند و این موضوع منجر به کوچک شدن این فولیکول ‎‌ها می ‌شود.

پیشرفت درمان ریزش مو، تمرکز ویژه ‌ای بر مهار آنزیم ردوکتاز ۵ آلفا دارد. محققان به منظور افزایش ایمنی و استفاده از محصولات شمیایی طبیعی ‌تر، روی عصاره ‌های گیاهی مختلفی مطالعه می‌ کنند (مانند سبوس برنج).

دانشمندان در پژوهش دیگری، به این نتیجه رسیدند که، برنج آسیایی (سبوس برنج)، دارای بیشترین میزان آنتی‌اکسیدان و فعالیت‌ های بیولوژیکی است که منجر به تقویت سلول ‌های فیبروبلاست پوست انسان می‌ شود.

سیاری از افراد، در جست‌ و جوی روشی برای ساخت روغن سبوس برنج در خانه هستند. آیا روغن سبوس برنج خانگی می ‌تواند مواردی مانند خشکی و ریزش مو را درمان کند؟

احتمال دارد غلظت عصاره‌ های خانگی به اندازه کافی نباشد. به همین دلیل ساخت روغن سبوس برنج خانگی، نمی ‌تواند تاثیر زیادی در بهبود خشکی و ریزش مو داشته باشد. راهکار بهتر این است که از محصولات روغن سبوس برنجی استفاده کنید که به صورت حرفه ‌ای ساخته شده باشد. البته هنگامی که از محصولی خاص استفاده می‌کنید؛ بهترین کار این است که انتظارات واقع ‌بینانه داشته باشید چون مشکلاتی مانند خشکی و ریزش مو به دلایل زیاد و مختلفی ایجاد می‌شود که برای هر فرد با فرد دیگر متفاوت است.

آیا باید روغن سبوس برنج را فقط بر ساقه مو مالید یا می ‌توان از آن روی پوست سر نیز استفاده کرد؟

استفاده از روغن طبیعی به روش‌های مختلف، منجر به نرمی و لطافت مو ها می‌ شود. مالیدن این روغن روی پوست سر موثر است اما نباید فکر کنید که این نوع درمان قرار است معجزه کند. شاید بهتر باشد که از ترکیبات پیشرفته محصولات طبیعی و موثر دیگری هم استفاده کنید که در مطالعات پژوهش‌ های مختلف ثابت کرده‌اند کارایی خوبی دارند. نه تنها انتخاب محصولات مناسب اهمیت دارد بلکه میزان ترکیب استفاده از آن ‌ها در کنار یکدیگر هم، مهم است.

آیا می ‌توان با مصرف روغن سبوس برنج از خواص آن برای مو، پوست و دیگر قسمت‌ های بدن بهره‌مند شد؟

منابع آنلاین متعددی هستند که به خواص آشپزی با روغن سبوس برنج اشاره کرده اند، چون این ماده سرشار از آنتی ‌اکسیدان و اسید های تک چرب اشباع ‌نشده است و میزان کلسترول پایین ‌تری هم دارد. مصرف روغن سبوس برنج برای بسیاری از بخش‌های بدن مفید است، اما باید از آن در یک رژیم غذایی سالم و مناسب استفاده کرد. با مشورت با پزشک خود می ‌توانید رژیم غذایی مناسبی دریافت کرده و از آن پیروی کنید.


شهریور ۲۹, ۱۴۰۲

انواع آسیب، علل و راه حل درمان موهای آسیب دیده

شهریور ۲۹, ۱۴۰۲

فواید روغن زیتون برای مو

شهریور ۲۹, ۱۴۰۲

فواید رزماری برای مراقبت از مو و پوست سر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *