به طبیعت سلامی دوباره باید کرد

  • محصولات

نکاتی که در انتخاب شامپوی مناسب برای انواع مو باید به آن دقت کنیم

نکاتی که در انتخاب شامپوی مناسب برای انواع مو باید به آن دقت کنیم

برای رهایی از انواع مشکلات مو، انتخاب شامپوی مناسب برای انواع مو ضروری است. ابتدا باید مطمئن شویم که شامپو برای نوع مو و پوست سر ما مناسب است. باید به مشکلات مو و پوست سر خود توجه داشته باشیم و هنگام انتخاب شامپو مواردی از جمله کدر و بی روح شدن تارموها، شوره سر،‌ ریزش مو یا خشکی و آسیب دیدگی موها را در نظر بگیریم.

انتخاب شامپوی نامناسب می‌تواند مشکلات موهای ما را بیشتر کرده و شرایط را سخت‌تر کند. در ادامه با چند مرحله ساده به شما کمک می‌کنیم تا شامپوی مناسب موی خود را انتخاب کنید.

پوست سر خود را بشناسید

قبل از انتخاب شامپو باید بدانید که پوست سر شما چه ویژگی‌هایی دارد. شامپوها چربی اضافی، آلودگی و … را از پوست سر و موهای ما پاک می‌کنند اما همه شامپوها برای پوست سر ما مناسب نیستند. اگر پوست سر سالمی دارید، نگهداری از موهایتان آسان خواهد بود. اما اگر پوست سرتان خارش دارد یا خشک و چرب است، انتخاب یک شامپوی مناسب برای موهایتان کاملا ضروری است. در غیر این صورت، نگهداری از موها دشوار خواهد بود. بنابراین، شناخت پوست سر اولین قدم در انتخاب بهترین شامپو برای موهای ما است.

انتخاب شامپو برای پوست سر چرب

اگر پوست سر چرب داشته باشید احتمالا از شستشوی روزانه برای کنترل چربی اضافی خسته شده‌اید؟ برای حل این مشکل باید شستشوی موهای خود را یک یا دو روز در میان انجام دهید. علاوه بر این باید به دنبال یک شامپوی مناسب برای نوع پوست و موی خود باشید. این شامپوها در از بین بردن چربی اضافی و سبوم پوست سر بسیار موثر عمل می‌کنند.

روی برچسب شامپوها به دنبال عباراتی مانند حجم دهنده، ‌تقویت کننده یا متعادل کننده باشید. این نوع شامپوها در از بین بردن سبوم یا چربی اضافی پوست سر موثرتر هستند.

انتخاب شامپو برای پوست سر چرب

شما باید از شامپوهایی که دارای فرمولاسیون مرطوب کننده، صاف کننده و آبرسان هستند اجتناب کنید. به طور کلی، این محصولات رطوبت و چربی بیشتری به پوست سر اضافه می‌کنند.

همچنین می‌توانید از دو شامپوی مختلف برای شستن پوست سر و موی خود استفاده کنید تا نیاز موهای خود را برطرف کنید. یک شامپو مخصوص نیازهای پوست و یک شامپو مخصوص تار موهای خود انتخاب کنید.

استفاده از یک شامپو شفاف کننده (Clarifying Shampoo) به روتین مراقبت از مو می‌تواند چربی پوست سر را کنترل کند. شامپوهای شفاف کننده به از بین بردن تجمع ترشحات پوست، باقیمانده مواد شوینده و محصولات مو و همچنین آلودگی‌ها کمک می‌کنند. اما باید به خاطر داشته باشید که استفاده بیش از حد از این نوع شامپو می‌تواند پوست سر را خشک و وضعیت پوست سر شما را بدتر کند.

پس از شامپو کردن، از تماس نرم کننده با پوست سر خودداری کنید. نرم کننده را فقط از وسط ساقه تا انتهای موهای خود بمالید. و در نهایت به خوبی آبکشی کنید.

شامپوهای شفاف کننده (Clarifying Shampoo) قوی هستند. بنابراین، از آنها فقط 1 تا 2 بار در هفته استفاده کنید تا باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست سر نشوند.

انتخاب شامپو برای پوست سر خشک

اگر پوست سر شما خشک است، احتمالا خارش، شوره سر، پوسته پوسته شدن و ریزش مو را تجربه می‌کنید. محصولات شیمیایی قوی و شرایط آب و هوایی می‌تواند باعث خشکی پوست سر شود. اگر به پوست سر خشک به موقع رسیدگی نکنید خشکی بیشتر خواهد شد.

بهتر است به دنبال شامپویی باشید که خاصیت مرطوب کنندگی داشته باشد. شامپوهایی که دارای برچسب نرم کننده، آبرسان و مرطوب کننده هستند همانند شامپو آرگان رطوبت مورد نیاز پوست سر خشک شما را تامین می‌کنند.

شما باید از شامپوهای تقویت کننده یا حجم دهنده و محصولات مراقبت از موی قوی خودداری کنید. آنها می‌توانند رطوبت پوست سر را گرفته و باعث خشکی شوند.

محصولات دارای مواد طبیعی مانند آلوئه ورا، آرگان ، پروتئین تخم مرغ، شی باتر، شیر سویا و گلیسیرین انتخابی عالی برای پوست سر خشک به شمار می‌روند. این مواد می‌توانند رطوبت لازم را برای پوست سر خشک فراهم کنند.

نوع موی خود را بشناسید

اگر با موهایتان مشکل دارید و نمی‌توانید به سادگی موهایتان را حالت دهید ممکن است روتین مراقبت از موی درستی را دنبال نمی‌کنید. مواد شیمیایی قوی که در بسیاری از محصولات مراقبت از مو وجود دارند، می‌توانند به موهای ما آسیب برسانند و آنها را کدر و بی‌روح جلوه دهند. به یاد داشته باشید که نوع و بافت موی هرکسی با دیگری متفاوت است و هر شامپویی برای نوع موی ما مناسب نیست.

موهای خشک

اگر موهای خشکی دارید، تمرکز اصلی شما باید روی رطوبت رسانی به موهایتان باشد. کنترل موهای خشک، سخت است. همچنین خشکی نشانه آسیب دیدن تار مو است. موهای خشک شکننده و آسیب پذیر هستند ونمی‌توانند رطوبت لازم را جذب کنند. موهای خشک و زبر به راحتی گره می‌خورند و در هر مرحله از روتین مراقبت از مو به شامپوهای ملایم و مغذی نیاز دارند.

به یاد داشته باشید که برای موهای خشک باید شامپوهای مرطوب کننده و کرمی را انتخاب کنید. این نوع مو مستعد وز شدن است و انتخاب شامپوهایی با مواد مرطوب کننده به حالت دهی مو و کاهش وز کمک می‌کند. شامپوهای مخصوص موی خشک زمانی بهترین عملکرد را دارند که همراه با نرم کننده استفاده شوند. یک نرم‌کننده مغذی، به حفظ رطوبت موها کمک کرده و موخوره را کنترل می‌کند.

موهای خشک

موهای چرب

سبوم اضافی موهای ما را چرب و کثیف نشان می‌دهد. موهای چرب باید اغلب شسته شوند تا درخشندگی خود را به دست بیاورند و چربی موها و پوست سر کاهش یابد. اگر شامپوی شما بیش از حد قوی باشد، احتمالاً دچار ریزش مو خواهید شد. از آنجایی که موهای چرب، چربی بیش از اندازه تولید می‌کنند، برای این نوع مو باید از شامپوهای آبرسان، مرطوب کننده و کرمی که رطوبت و چربی زیادی به پوست سر اضافه می‌کنند، اجتناب کنید. شما باید به دنبال شامپوهای متعادل کننده و تقویت کننده باشید.

علاوه بر این، به دنبال شامپوهای دارای سولفات یا مواد مشابه باشید. این نوع شامپوها می‌توانند چربی و کثیفی را پاک کنند و همچنین اسید سالیسیلیک می‌تواند سبوم اضافی و چربی را از بین ببرد.

موهای چرب

موهای رنگ شده

موهای رنگ شده نیاز به مراقبت ویژه دارند زیرا در معرض مواد شیمیایی قرار گرفته و آسیب پذیر شده‌اند. بیشتر شامپوهای معمولی روی موهای رنگ شده خوب عمل نمی‌کنند. بنابراین، باید به سراغ شامپوهایی بروید که مخصوص موهای رنگ شده تولید و فرمولاسیون شده‌اند! موهای رنگ شده نیاز به آبرسانی بیشتری دارند و شما باید شامپویی را انتخاب کنید که برای این شرایط مناسب باشد. موهای رنگ شده را هر چند روز یکبار بشوئید زیرا شستشوی بیش از اندازه موها را خشک و آسیب پذیر می‌کند و رنگ موی شما به سرعت محو می‌شود.

برخی شامپوهای مخصوص موهای رنگ شده دارای SPF هستند که به محافظت از مو در برابر نور خورشید و جلوگیری از محو شدن رنگ مو کمک می‌کند.

موهای رنگ شده

موهای نازک

موهای نازک بافتی ابریشمی دارند اما درعین حال حجم کمتری برای حالت دادن و تمایل بیشتری به چرب شدن دارند. اگر موهای نازکی دارید نباید از شامپوهای کرمی استفاده کنید و آن‌ها را با شامپوهای حجم دهنده غیر کرمی جایگزین کنید.

شامپوهای حجم دهنده سبک‌ترین نوع شامپوها هستند، می‌توانند ساختار موهای شما را بسازند و کوتیکول‌های مو را بلند کنند. آنها حاوی موادی مانند پروتئین هیدرولیز شده گندم هستند که به افزایش قطر ساقه مو کمک کرده و موهای شما را حجیم می‌کند. علاوه بر این، بهتر است شامپوهایی را انتخاب کنید که فاقد سیلیکون هستند، زیرا سیلیکون تارهای ظریف موی شما را سنگین می‌کند و موهای نازک و ظریف را کم حجم و بی‌حالت نشان می‌دهد.

موهای نازک

موهای مجعد

اگر موهای مجعد طبیعی دارید، نمی‌توانید مانند دیگران با موهای خود رفتار کنید! باید شامپویی انتخاب ‌کنید که حاوی میزان بالایی پروتئین باشد یا به‌طور خاص برای نوع موی شما ساخته شده باشد. شامپوی مخصوص موهای مجعد از مواد نرم‌کننده و مرطوب‌کننده عمیق ریشه مو برخوردار است. موهای مجعد به دلیل بافتی که دارند خشک‌تر از سایر انواع مو هستند و در هوای مرطوب غیر قابل کنترل می‌شوند. اگر موهای شما مجعد و وز هستند، باید یک شامپوی مرطوب کننده قوی را انتخاب کنید که به کاهش موخوره و خشکی بدون ایجاد سنگینی روی تار موهای شما کمک کند.

موهای مجعد

نکاتی که در انتخاب شامپوی مناسب برای انواع مو باید در نظر بگیریم؟

هنگام انتخاب شامپوی مناسب برای موها، باید ترکیبات شامپو را در نظر بگیرید. برخی مواد موجود در شامپوها می‌توانند باعث ریزش مو شوند. برخی از آنها می‌توانند محرک باشند و باعث التهاب پوست سر شوند و موهای شما را نازک و شکننده کنند. از جمله موادی که باید در شامپو از آن‌ها اجتناب کنید عبارتند از:

الکل

درصد بالای الکل موجود در شامپو می‌تواند باعث کم آبی موهای ما شود. الکل به شدت خشک کننده است و می‌تواند چربی طبیعی موهای ما را از بین ببرد.

روغن‌های معدنی و مواد نفتی

موادی مانند روغن معدنی و مشتقات نفتی که به عنوان روان کننده استفاده می‌شوند، می‌توانند موهای ما را سنگین کنند.

کلرید سدیم

کلرید سدیم که به نمک خوراکی نیز معروف است به عنوان غلیظ کننده در شامپوها استفاده می‌شود. این ماده می‌تواند مو و پوست سر ما را خشک کند و باعث سوزش چشم و خارش پوست سر شود. غلظت بالای کلرید سدیم نیز می‌‌تواند باعث ریزش مو شود.

فرمالدئید

فرمالدئید یک آنتی بیوتیک است که کمک می‌کند شامپو مدت طولانی‌تری دوام داشته باشد. اما غلظت بالای فرمالدئید می‌تواند باعث حساسیت تماسی و بثورات پوستی شود و همچنین جزء مواد سرطان زا محسوب می‌شود.

پروپیلن گلیکول

پروپیلن گلیکول به عنوان یک مرطوب کننده عمل کرده و به نفوذ مواد مغذی به پوست سر کمک می‌کند. با این حال، ممکن است باعث تحریک پوست سر شود.

عطرها و رنگ‌های مصنوعی

اگر پوست یا موی حساسی دارید، از شامپوهای معطر یا رنگ دار اجتناب کنید و برای جلوگیری از تحریک پوست سر خود، از شامپوهای بدون عطر استفاده کنید.

می‌دانید که هیچ فرمول ثابتی برای استفاده از نوع مشخصی شامپو برای همه وجود ندارد. نکاتی که اشاره شد به شما کمک می‌کند با توجه به شرایط و نیازهای پوست و موی خود شامپوی مناسب را انتخاب کنید.

آیا شامپو بچه برای بزرگسالان مناسب است؟

بزرگسالان (به ویژه آنهایی که پوست سر حساس دارند) می‌توانند از شامپو بچه استفاده کنند. این شامپوها حاوی مواد قوی که پوست سر را تحریک ‌می‌کنند،‌ نیستند.

ایمن‌ترین شامپو برای استفاده کدام است؟

ایمن‌ترین شامپو برای استفاده، یک شامپوی ملایم است که با ترکیبات نرمال و سطح pH کمی اسیدی ساخته شده است.

چه شامپویی مواد شیمیایی کمتری دارد؟

شامپوهای ارگانیک که با مواد طبیعی ساخته شده‌اند، مواد شیمیایی کمی در خود دارند. شما همچنین می‌توانید از شامپوهای بچه استفاده کنید زیرا حاوی مواد ملایم هستند. همچنین بهتر است استفاده از شامپوهای حاوی SLES، SLS، پارابن، فتالات، آمونیاک، روغن معدنی و پترولانوم را محدود کنید.

کدام نرم کننده برای مو بهتر است؟

نرم کننده‌های مختلف برای درمان مشکلات مختلف مو تهیه شده‌اند. به دنبال نرم کننده‌ای باشید که نیاز موهای شما را برطرف کند. به عنوان مثال، اگر موهای خشکی دارید، به دنبال یک نرم کننده آبرسان حاوی روغن‌های طبیعی باشید.

آیا باید هر روز از نرم کننده استفاده کنم؟

خیر. استفاده بیش از اندازه از نرم کننده می‌تواند حجم و حالت طبیعی موهای شما را از بین برده و موها را کم حجم و بی‌حالت نشان دهد. شما می‌توانید هر سه روز یک بار از نرم کننده استفاده کنید.

سوالات متداول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *